السيد الخميني
409
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
پيام [ به روحانيون و ملت ايران ( مخالفت با لايحهء كاپيتولاسيون ) ] زمان : 4 آبان 1343 / 20 جمادى الثانى 1384 مكان : قم موضوع : مخالفت با كاپيتولاسيون و دعوت مردم و علما به قيام مخاطب : علما و روحانيون و ديگر اقشار ملت مسلمان ايران بسم اللَّه الرحمن الرحيم لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا « 1 » آيا ملت ايران مىداند در اين روزها در مجلس چه گذشت ؟ مىداند بدون اطلاع ملت و به طور قاچاق چه جنايتى واقع شد ؟ مىداند مجلس ، به پيشنهاد دولت ، سند بردگى ملت ايران را امضا كرد ، اقرار به مستعمره بودن ايران نمود ؟ سند وحشى بودن ملت مسلمان را به امريكا داد ؟ قلم سياه كشيد بر جميع مفاخر اسلامى و ملى ما ؟ قلم سرخ كشيد بر تمام لاف و گزافهاى چندين سالهء سران قوم ؟ ايران را از عقب افتاده ترين ممالك دنيا پست تر كرد ؟ اهانت به ارتش محترم ايران و صاحب منصبان و درجه داران نمود ؟ حيثيت دادگاههاى ايران را پايمال كرد ؟ به ننگين ترين تصويبنامهء دولت سابق ، با پيشنهاد دولت حاضر ، بدون اطلاع ملت ، با چند ساعت صحبتهاى سرّى ، رأى مثبت داد ؟ ملت ايران را در تحت اسارت امريكايىها قرار داد ؟ اكنون مستشاران نظامى و غير نظامى امريكا با جميع خانواده و مستخدمين آنها آزادند هر جنايتى بكنند ، هر خيانتى بكنند ؛ پليس ايران حق بازداشت آنها را ندارد . دادگاههاى ايران حق رسيدگى ندارند . چرا ؟ براى آنكه امريكا مملكت دلار است ، و دولت ايران محتاج به دلار ! به حسب اين رأى ننگين ، اگر يك مستشار امريكايى يا يك خادم مستشار امريكايى به يكى از مراجع تقليد ايران ، به يكى از افراد محترم ملت ، به يكى از صاحب منصبان عالى رتبهء ايران ، هر جسارتى بكند ، هر خيانتى بنمايد ، پليس حق بازداشت او را ندارد ؛
--> ( 1 ) - سورهء نساء ، آيهء 141 .